職名 教授
氏名 あらお ひろこ
荒尾 浩子
生年月  
所属 部局 教育学部
学科・専攻 英語教育
講座  
教育研究分野  
基幹教員に関する情報 基幹教員となる学部・学科等 教育学部学校教育教員養成課程
学部運営への参画状況 教授会
主要授業科目の担当状況 主要授業科目を担当
TEL  
FAX  
E-mail arao@edu. (末尾に mie-u.ac.jp を補ってください)
researchmap  
三重大学全学SEEDS集 https://seeds.mie-u.ac.jp/seeds/1015.html
個人のホームページ  
学歴 名古屋大学大学院 国際開発研究科
国際コミュニケーション専攻(博士後期課程) 修了
学位 2003.03 博士(学術) 名古屋大学大学院
所属学会  
社会活動  
職歴  
学術(芸術)賞 東海学術奨励賞,地域に根差した英語教育,東海学術会2005

Global Education Network 学会賞,GEN TEFL Leadership Award,2024.12,Global Education Network TEFL
専門分野 英語教育
現在の研究課題 英語学習者論
担当科目 課題研究Ⅰ
課題研究Ⅰ
異文化理解ゼミナール
英語リーディングⅠ
初等中等英語科教育法
英作文Ⅵ:ペーパーライティング
実地研究基礎
教職実践演習(英語)
人間発達科学入門
小学校専門生活
海外実地研究A  
海外特別実地研究
英語科教材開発演習
共創省察演習Ⅰ・Ⅱ
各教科教育の授業研究の最前線
主な業績等 2014年以降

A study of cultural factors in elementary school English textbooks in Indonesia. 共著 2014 Philologia 45 1-15

English teaching in elementary schools in Indonesia and Japan: Younger is better? 共著
2014.03 三重大学教育学部研究紀要 65 367-375

教員志望の学生に対するオークランド大学教育研修の教育効果 単著 2014.03 三重大学国際交流センター紀要 9 29-43

A study of topics in English textbooks for mutual understanding. 共著 2013 Linguistics Culture & Education V2014 1-11


Word learning for elementary school learners of English in Japan 共著 2015.03 Philologia 46 31-42
Go for the TOEIC TEST New edition 共著 2016.12

Cultural dilemmas: controversial issues to stretch your mind, 2017 (テキスト)

A study of foreign language anxiety in student teachers in Mexico and:Japan: 共著 2018.03 Philologia

VOCABULARY LEARNING FOR JAPANESE LEARNERS OF ENGLISH:―⽇本⼈を対象に―: 共著 2019.03 神戸英語教育学会紀要『KELT 』34 129-149

Introducing Literacy to Young English Learners 共著 2019.12 GEN TEFLJOURNAL VOLUME 4 1-15

New Teaching Method in Vocabulary Learning: Based on Prototype Theory - The Case of “Katakana-English”: 共著 2021.01 『KELT』 第 36 号

Multisensory Approach to Teaching Reading and Writing: for Young EFL Learners: 共著 2021.12 GEN TEFL Journal Volume 6 1-7

A study of EFL vocabulary learning with online application Quizlet: 共著 2022.01 神戸英語教育学会紀要 『KELT』 第 37 号 3-26

A Case Study of the Effects of Online Classes on Japanese Learners of English 共著 2023.12 GENTEFL Journal 7 1-6

The effect of tactile sense in learning English words. 共著 2024.03 GENTEFL Journal 8 1-6

Exploring the emotional dynamics of AI-assisted English learning. 共著 2024.12 GENTEFL Journal 9 1-9

教えて悩み、学んで戸惑い、家庭や職場で溜め息する人たちへ、2024、共著(執筆者) 遊行社

インプロを取り入れた学習パッケージ作成に向けたパイロット実践. 共著 2025.06 神戸教育学会紀要『KELT』 第 40 号 23-30